.. ada lady bird sedang mengawan hahahaha~ tu tengok tu..

Gambar ni En. Nazir yang snap. Masa balik kampung hari tu, anak2 buah ni dok la menangkap lady bird tepi rumah atoknya. Dah tangkap diaorang masukkan dalam mangkuk plastik ni. Banyak juga yang diaorang dapat.
Tengah belek2 lady bird ni, kami nampak ada 2 ekor lady bird tengah mengawan hahaha~ Lepas tu budak2 ni jumpa ada lagi satu jenis serangga apa entah. Pun sama tengah mengawan. Mana entah gambarnya hilang ke tak snap, tak ingat pulak.
Kesimpulan yang En. Nazir buat ialah..
“Sekarang adalah musim serangga mengawan”
Saya terus tergelak bila dengar. Pandai2 je dia buat cerita. Tiba2 anak buah kami pun menyampuk..
“Pakcik, lady bird ni nak berkawan aeh?”
“A’ah dia nak berkawan ni..” jawab En. Nazir.
Saya kat tepi senyum je. Budak kecil ni mesti tak faham lagi kan. Diamkan je la. Malas nak elaborate panjang lebar.
Nota Ahad: Kesian lady bird tu.. kacau daun betul manusia2 ni (dalam hati lady bird) ;p

post signature